Vyhodnotenie projektu
9. júna 2020
Listy Lesnej pedagogiky – leto
1. júla 2020

LESPED –Lesná pedagogika a výchova k trvalo udržateľnému rozvoju v predprimárnej a primárnej edukácii


Hlavný cieľ projektu - navrhnúť, realizovať a overiť model metodiky lesnej pedagogiky v primárnom a predprimárnom vzdelávaní, nájsť jej miesto a uplatnenie v školskom aj mimoškolskom kontexte. Tým podporovať záujem o vzdelávanie detí predškolského veku a žiakov mladšieho školského veku o lesy, prírodu a životné prostredie. Súčasne rozvíjať prírodovednú gramotnosť prostredníctvom aktivizujúcich metód využívaných lesnými pedagógmi v prírodných podmienkach.

Čiastkové ciele - zamerané na výchovu k trvalo udržateľnému rozvoju, na tvorbu metodiky využívania lesnej pedagogiky v pedagogickej praxi.

Cieľová skupina - učitelia materských škôl, učitelia primárneho vzdelávania, vychovávatelia školských klubov detí, lesní pedagógovia, poslucháči pedagogickej fakulty.

Výstup projektu - aplikácia výsledkov nielen do oblasti predprimárneho a primárneho vzdelávania, ale aj do pregraduálnej a postgraduálnej prípravy pedagógov a lesných pedagógov v podobe publikácií – vedeckých štúdií, učebných textov, metodických materiálov, pracovných listov a pod.
Výstupy projektu budú poskytnuté učiteľom prostredníctvom Metodicko-pedagogického centra v rámci ich kontinuálneho vzdelávania.

Prínos projektu - inovácia pedagogicko-didaktických postupov prostredníctvom aktivít pripravených lesným pedagógom, ktoré prispejú k rozvoju úrovne poznania o životnom prostredí u detí/žiakov ako aj k posilneniu výchovy k trvalo udržateľnému rozvoju.

Publikačné výstupy:
Digitálne obsahy zamerané na programy environmentálnej výchovy
Lesník a jeho les - omaľovánka
Odborné výrazy a slovné spojenia používané v lesnej pedagogike (LP)

Odbor vedy a techniky: 50306 – Predškolská a elementárna pedagogika
Charakter výskumu: Aplikovaný výskum | APVV-18-0484
Začiatok riešenia projektu: 01. 07. 2019
Koniec riešenia projektu: 30. 06. 2022
Riešiteľská organizácia:Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre – Pedagogická fakulta
Spoluriešiteľská organizácia:Národné lesnícke centrum - Centrum transferu poznatkov a lesnej pedagogiky
Rozpočet projektu (riešiteľská organizácia): 93 360,00 €
Rozpočet projektu (spoluriešiteľská organizácia): 96 640,00 €

Zodpovedný riešiteľ projektu:
doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD.
Kontakt: 037/64 08 226; 0905 890 226
dkollarova@ukf.sk

 

Zoznam riešiteľov UKF PF Nitra:
doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD.
doc. PaedDr. Gábor Pintes, PhD.
prof. PhDr. Viera Kurincová, CSc..
PaedDr. Eva Pupíková
Mgr. Simona Borisová
Mgr. Alexandra Nagyová

Zoznam riešiteľov NLC ÚLPV Zvolen:
Ing. Milan Sarvaš, PhD.
Ing. Veronika Jaloviarová
Mgr. Dagmar Sélešová
Ing. Marián Taraba

Realizácia aktivít

1. téma: VIANOČNÝ STROMČEK Z LESA

V rámci overovania modelu metodiky lesnej pedagogiky v projekte LESPED sa v decembri 2019 zrealizovalo 16 lesných vychádzok na tému Vianočný stromček z lesa. Ich cieľom v kontexte lesnej pedagogiky bolo budovať vzťah človek – les a poukázať na vianočné stromčeky, ktoré vznikli ako produkt práce lesníkov.

Deti zo 4 materských škôl (Zvolen, Kremnica, Nitra, Hlohovec) ažiaci 1.-4. ročníka z 3 základných škôl (Zvolen, Nitra, Hlohovec) získali reálnu skúsenosť pri poznávaní ihličnatých stromov, ktoré sa využívajú ako vianočné stromčeky. Lesní pedagógovia zNárodného lesníckeho centra – Ústavu lesníckeho poradenstva a vzdelávania Zvolen sa sdeťmi rozprávali aj o Vianociach ako sviatku rodiny, lásky, darovania. Tiež sispoločne vytvorili čarovné oriešky avianočné svietniky s využitím prírodného materiálu – šišiek, drevených podložiek, vetvičiek ihličnanov.

Na lesných vychádzkach, ktoré mali organizačnú formu tvorivých dielní, sa celkovo zúčastnilo 321detí pod vedením 5 lesných pedagógov.

2. téma: LES V TICHU

V období január - február 2020 sa uskutočnil ďalší program projektu LESPED, v rámci overovania modelu metodiky lesnej pedagogiky, pod názvom Les v tichu. Deti MŠ a žiaci ZŠ spoznali les v zime, stopy zvierat a naučili sa ako sa prikrmuje zver.

Program absolvovalo 268 žiakov 1. – 4. ročníka ZŠ a predškolákov MŠ zo Zvolena, Nitry a Hlohovca s 5 lesnými pedagógmi z Národného lesníckeho centra - Ústavu lesníckeho poradenstva a vzdelávania Zvolen. Cieľom programu bolo poukázať na vzťah človeka a lesnej zveri a na prácu lesníka pri starostlivosti o lesnú zver v zime.

3. téma: LES UKRYTÝ V KNIHE

V poradí ďalšou témou projektu LESPED, ktorého cieľom je overovanie modelu lesnej pedagogiky, sa uskutočnil v období od 15. do 18. júna 2020 pod názvom LES UKRYTÝ V KNIHE. Deti sa dozvedeli ako vzniká kniha od malého semienka – strom – drevo – papier a aké príbehy kniha skrýva.

Program absolvovalo 304 žiakov 1.-4. ročníka ZŠ a predškolákov MŠ zo Zvolena, Nitry, Hlohovca a Kremnice spolu s 5 lesnými pedagógmi z Národného lesníckeho centra vo Zvolene.

4. téma: LESNÁ OLYMPIÁDA

Program lesných vychádzok v rámci overovania modelu lesnej pedagogiky projektu LESPED bol ukončený poslednou aktivitou - LESNÁ OLYMPIÁDA. Formou súťaženia v zmysle zásad olympijských hier deti spoznali ďalšie lesnícke činnosti, nástroje a pomôcky používané v lese, charakteristické znaky niektorých zvierat. Olympiáda prebehla v duchu FAIR-PLAY.

Program pripravili lesní pedagógovia z Národného lesníckeho centra – Ústavu lesníckeho poradenstva a vzdelávania vo Zvolene a súťažilo 296 žiakov 1.-4. ročníka ZŠ a predškolákov MŠ zo Zvolena, Nitry, Hlohovca a Kremnice.

Comments are closed.

Instagram