Ď
alšou časťou výskumnej úlohy APVV 18-0484 Lesná pedagogika a výchova k trvaloudržateľnému rozvoju v predprimárnej a primárnej edukácii bol celoslovenský vedecko-odborný seminár: Lesná pedagogika v podmienkach materskej školy.
Seminár pod záštitou dekana Pedagogickej fakulty UKF v Nitre doc. PaedDr. Gábora Pintesa, PhD. sa uskutočnil 24. – 25. september 2020 v prostredí resortu Vihorlat.
Cieľom seminára bolo v teoretickej aj aplikačnej rovine prezentovať učiteľom materskej školy lesnú pedagogiku ako jednu z možností uplatňujúcich podporovanie komplexného rozvoja osobnosti dieťaťa v predprimárnom vzdelávaní v podmienkach súčasnej materskej školy, a to s akcentom na jeho environmentálne vzdelávanie zamerané nielen na prostredie lesa, ale aj na ďalšie oblasti udržateľnosti.
Seminára sa celkovo zúčastnilo 62 učiteliek materských škôl, odborná referentka z odboru školstva z Mestského úradu v Snine, zástupcovia Národného lesníckeho centra a Univerzity Konštantína filozofa v Nitre.
Počas dvojdňového odborného programu boli prezentované ciele a čiastkové výstupy projektu LESPED, filozofia konceptu lesnej pedagogiky ako súčasti environmentálnej výchovy a jej možnosti uplatnenia vo výchovno- vzdelávacom procese v prostredí MŠ. Teoretická časť bola doplnená praktickými ukážkami aktivít lesnej pedagogiky „Učenie o lese v lese“, ako aj návštevou Národného parku Poloniny s odborným výkladom a metodikou „Ako sprevádzať deti predškolského veku náučným chodníkom“.
Obohatením bol vzdelávací program Vihorlatskej hvezdárne a Astronomického observatória na Kolonickom sedle „Svetelné znečistenie“, ktorý okrem iného upriamil pozornosť na Poloninský park tmavej oblohy (UNESCO) a možnosti popularizácie vedy a námety pre aktivity s deťmi predškolského veku.
Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (SV OMEP), ktorý bol spoluorganizátorom seminára touto témou nadviazal na dlhoročné skúsenosti zo svetového projektu ESD (trvalo udržateľného rozvoja). Po úspešnom projekte ESD sa členky SV OMEP začali venovať outdoorovej edukácii detí vďaka projektu Erasmus+ Take me out. V tomto roku sme sa potešili, že prostredníctvom lesnej pedagogiky môžeme plynulo prejsť do nadväzujúcej problematiky, ktorá má obohacujúci charakter a vďaka, ktorej sa naše poznanie o prírode v prírode bude rozširovať, uviedla Monika Miňová, predsedkyňa SV OMEP.