Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR odporúča školám zapojiť sa do aktivít a projektov lesnej pedagogiky
Lesná pedagogika v Modrých školách
19.03.20151. Workshop lesnej pedagogiky Môj kamarát les
Lesná pedagogika v Modrých školách
Ponuka Základnej školy pre žiakov so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice na spoluprácu lesných pedagógov v oblasti prispôsobenie sa zmene klímy – prevencia pred povodňami a suchom vyústila do realizácie projektu Naučme sa environmentálne myslieť a konať pre prospech všetkých (číslo projektu ACC03069). Štyri interaktívne workshopy realizované lesnými pedagógmi z Národného lesníckeho centra Zvolen prispejú k zvýšeniu povedomia a vzdelania v oblasti prispôsobenia sa zmenám klímy. Výsledkom programu je vypracovanie a propagácia učebných osnov zameraných na manažment dažďových vôd a jej prepojenie na zmenu klímy pre základné a stredné školy (Modré školy).
Projekt je financovaný z grantov Islandu, Lichtenštajska a Nórska prostredníctvom Finančného mechanizmu EHP a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Supported by a grant from Iceland,Liechtenstein, Norway. Co - financed by the State Budget of the Slovak Republic.
„Mysli globálne, konaj lokálne“
1. Workshop lesnej pedagogiky Môj kamarát les
Hovorí sa, že piatok 13. je nešťastný deň ): Ale marcový piatok 13. nebol pre 39 detí Základnej školy pre žiakov so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice vôbec nešťastný! Naopak, bol radostný, plný zaujímavých aktivít a nových vedomostí. Ak sa pýtate prečo, odpoveď je skrytá vo workshope s názvom Môj kamarát les, ktorý pre deti a ich pedagógov v rámci projektu Naučme sa environmentálne myslieť a konať pre prospech všetkých pripravili 3 lesné pedagogičky z Národného lesníckeho centre zo Zvolena.
V úvode programu sa deti dozvedeli, že marec v sebe skrýva významné dni – deň jarnej rovnodennosti – 20. marec, Svetový deň lesov – 21. marec, Svetový deň vody – 22. marec a navyše celý rok 2015 je Medzinárodným rokom pôdy! Tak si žiaci pripomenuli všetky tri významné zložky prostredia – vzduch, ktorý nám dávajú lesy, vodu a pôdu. Aby sa deti so svojimi 5 pedagógmi lepšie vcítili do prostredia lesa, vyrobili si drevené medailóny a zahrali sa sieťovú hru, čím spoločne vytvorili krásny a stabilný lesný ekosystém. V ňom významnú úlohu zohráva voda a tá bola vo svojich rôznych podobách ochutnaná počas chuťovej poznávačky. Hoci zaviazané oči deťom sťažili poznávanie 3 rôznych tekutín, nemali problém uhádnuť, že pili sladkú coca-colu, teplý šalviový čaj a čistú vodu. Lesnej pedagogičke Danke sa podaril experiment – demonštrovanie prenikania látok cez oblaky, na čo jej stačil sklenený pohár s vodou, pena na holenie, textilné farbivo a kvapkadlo – efekt bo úžasný a všetky deti sa zahrali na malých vedcov a pokus znova overili. Fungoval:)! Že základným prvkom lesa je strom, to je všetkým jasné, ale určiť o aký druh ide, je náročnejšie. Preto lesné pedagogičky Veronika, Danka a Dáška vysvetlili deťom základné poznávacie znaky drevín smrek, borovica, javor a lipa. Okienka na pracovnom liste lesná záhrada tak nezostali prázdne, ale vyplnené semienkami uvedených drevín.
Záver workshopu patril spätnej väzbe, v ktorej sme sa okrem iného dozvedeli, že jar prichádza v piatok a najlepším produktom drevín je javorový sirup! Odmenou pre deti bolo nielen príjemné a netradičné vyučovanie, ale aj malé lesné zápisníčky a pozvanie na Lesnícke dni, Les ukrytý v knihe, Kremnický zelený poklad a ďalší spoločný workshop lesnej pedagogiky na ich škole. Lesu zdar!
Ing. Veronika Jaloviarová
lesná pedagogička NLC – ÚLPV Zvolen
Autor:
email: