UČENIE HROU sekcia pre deti
UČENIE HROU sekcia pre deti
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR odporúča školám zapojiť sa do aktivít a projektov lesnej pedagogiky
Kolobeh látok
Fotosyntéza
Tento proces predstavuje základ života na Zemi.
Hlavnou podstatou tohto zložitého deja je kolobeh uhlíka a kyslíka v prírode. Rastliny prijímajú zo vzduchu oxid uhličitý CO2 a z pôdy prijímajú vodu H2O. Pôsobením slnečného žiarenia dochádza v zelených listoch k reakcii, pri ktorej vzniká kyslík O2 a cukor (cukor je potrebný pre ďalší rast rastlín). Kyslík sa uvoľňuje do vzduchu, aby ho mohli vdychovať iné živé organizmy. Jednoducho povedané bez fotosyntézy by neexistoval život. Rastliny by nerástli, živočíchy by stratili potravu a v atmosfére by pribúdal oxid uhličitý CO2 a ubúdal kyslík O2.
Toky látok v dreve
U stromov zabezpečujú vodivé pletivá transport vody s rozpustenými látkami. Týmito vodivými pletivami prechádzajú 2 prúdy:
transpiračný prúd vedie z koreňa smerom do nadzemných orgánov vodu s rozpustenými anorganickými látkami, prechádza drevnou časťou cievneho zväzku – xylémom, v ňom sú uložené cievy a cievice, asimilačný prúd smeruje z listov do zásobných orgánov a rozvádza organické látky, ktoré sa nazývajú asimiláty, tento prúd prechádza lykovou časťou cievneho zväzku – floémom, v ňom sú prítomné len sitkovice. Drevná a lyková časť vytvárajú spolu cievny zväzok. Medzi drevnou a lykovou časťou sa môže nachádzať kambium, vtedy sa tento cievny zväzok nazýva otvorený.
Potravový reťazec
Potravový reťazec predstavuje súbor organizmov, ktoré sú na seba potravovo závislé. Inými slovami povedané, jeden živočích alebo rastlina sú potravou pre iného živočícha. Jednotlivé organizmy sú v potravových reťazcoch navzájom poprepájané a pospájané ako obruče reťaze, to znamená, že hmyzom sa živí viacero živočíchov (plazy, vtáky, drobné cicavce - myši).
Príklady
strom – ihličie – lykožrút - vták – dravec
vták- vajcia- užovka – sova
užovka – žaba – pavúk – hmyz - kvety
korienky mladých drevín - pandrava- hraboš - užovka