Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR odporúča školám zapojiť sa do aktivít a projektov lesnej pedagogiky
Modré školy
Lesná pedagogika v Modrých školách
Ponuka Základnej školy pre žiakov so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice na spoluprácu lesných pedagógov v oblasti prispôsobenie sa zmene klímy – prevencia pred povodňami a suchom vyústila do realizácie projektu Naučme sa environmentálne myslieť a konať pre prospech všetkých (číslo projektu ACC03069). Štyri interaktívne workshopy realizované lesnými pedagógmi z Národného lesníckeho centra Zvolen prispejú k zvýšeniu povedomia a vzdelania v oblasti prispôsobenia sa zmenám klímy. Výsledkom programu je vypracovanie a propagácia učebných osnov zameraných na manažment dažďových vôd a jej prepojenie na zmenu klímy pre základné a stredné školy (Modré školy).
Projekt je financovaný z grantov Islandu, Lichtenštajska a Nórska prostredníctvom Finančného mechanizmu EHP a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Supported by a grant from Iceland,Liechtenstein, Norway. Co - financed by the State Budget of the Slovak Republic.
„Mysli globálne, konaj lokálne“
1. Workshop lesnej pedagogiky Môj kamarát les
Hovorí sa, že piatok 13. je nešťastný deň ): Ale marcový piatok 13. nebol pre 39 detí Základnej školy pre žiakov so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice vôbec nešťastný! Naopak, bol radostný, plný zaujímavých aktivít a nových vedomostí. Ak sa pýtate prečo, odpoveď je skrytá vo workshope s názvom Môj kamarát les, ktorý pre deti a ich pedagógov v rámci projektu Naučme sa environmentálne myslieť a konať pre prospech všetkých pripravili 3 lesné pedagogičky z Národného lesníckeho centre zo Zvolena.
V úvode programu sa deti dozvedeli, že marec v sebe skrýva významné dni – deň jarnej rovnodennosti – 20. marec, Svetový deň lesov – 21. marec, Svetový deň vody – 22. marec a navyše celý rok 2015 je Medzinárodným rokom pôdy! Tak si žiaci pripomenuli všetky tri významné zložky prostredia – vzduch, ktorý nám dávajú lesy, vodu a pôdu. Aby sa deti so svojimi 5 pedagógmi lepšie vcítili do prostredia lesa, vyrobili si drevené medailóny a zahrali sa sieťovú hru, čím spoločne vytvorili krásny a stabilný lesný ekosystém. V ňom významnú úlohu zohráva voda a tá bola vo svojich rôznych podobách ochutnaná počas chuťovej poznávačky. Hoci zaviazané oči deťom sťažili poznávanie 3 rôznych tekutín, nemali problém uhádnuť, že pili sladkú coca-colu, teplý šalviový čaj a čistú vodu. Lesnej pedagogičke Danke sa podaril experiment – demonštrovanie prenikania látok cez oblaky, na čo jej stačil sklenený pohár s vodou, pena na holenie, textilné farbivo a kvapkadlo – efekt bo úžasný a všetky deti sa zahrali na malých vedcov a pokus znova overili. Fungoval:)! Že základným prvkom lesa je strom, to je všetkým jasné, ale určiť o aký druh ide, je náročnejšie. Preto lesné pedagogičky Veronika, Danka a Dáška vysvetlili deťom základné poznávacie znaky drevín smrek, borovica, javor a lipa. Okienka na pracovnom liste lesná záhrada tak nezostali prázdne, ale vyplnené semienkami uvedených drevín.
Záver workshopu patril spätnej väzbe, v ktorej sme sa okrem iného dozvedeli, že jar prichádza v piatok a najlepším produktom drevín je javorový sirup! Odmenou pre deti bolo nielen príjemné a netradičné vyučovanie, ale aj malé lesné zápisníčky a pozvanie na Lesnícke dni, Les ukrytý v knihe, Kremnický zelený poklad a ďalší spoločný workshop lesnej pedagogiky na ich škole. Lesu zdar!
Ing. Veronika Jaloviarová
lesná pedagogička NLC – ÚLPV Zvolen
2. Workshop lesnej pedagogiky Môj kamarát les
Máj = lásky čas:) Čas kedy všetko v prírode pučí, rozvíja sa, vydáva omamné vône a hlavne čas, kedy nás príroda priam nabáda vzájomne sa tešiť...07. mája 2015 sa aj lesné pedagogičky zo Zvolena snažili priblížiť a priniesť trocha radosti a poznania 17 deťom zo Špeciálnej základnej školy so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice. Lesná pedagogika na túto školu zavítala tak už po druhýkrát a to v rámci projektu Modré školy.
Program lesnej pedagogiky pre deti bol postavený na osvojení si elementárnych základov a poznatkov o prírode – lese. Jeho základný prvok – strom bol deťmi kreslený v rôznych podobách na drevené medailóny a spolu s ďalšími zložkami prírody poprepájaný v sieťovej hre. Základné chuťové vnemy detí boli preskúšané prostredníctvom ochutnávky rôznych nápojov a následne sa všetky deti zhodli, že najlepšia a nevyhnutná pre náš život je práve čistá voda. V školskej záhrade si deti vyplnili pracovný list Môj strom, kde zistili, že listy sú aj listnaté aj ihličnaté, dokonca ich môže doniesť aj poštár:), semienka drevín okrem toho, že majú rôzny tvar a veľkosť môžu aj voňať a kôra stromu sa dá otlačiť na papier pomocou techniky, ktorá sa volá frotáž. Slniečko zlákalo deti aj na pohybovú hru jašteričky a hoci niektoré prišli o chvostíky, mali následne veľkú radosť zo správneho určenia počtu ukrytých drevených štipcov v zelených kríkoch.
Napriek tomu, že pre deti bolo ťažšie dlhšie sa sústrediť, či pochopiť niektoré súvislosti, prejavili značnú dávku entuziazmu, snahy a radosti. Jednoduchosť obsahu programu workshopu, dôraz na konkrétnosť a spojenie teórie s praxou sa odrazili v získaní nových poznatkov o lese a vode a v prežití krásneho slnečného predpoludnia.
Ing. Veronika Jaloviarová
lesná pedagogička NLC – ÚLPV Zvolen
3. Workshop lesnej pedagogiky – Voda a jej podoby
Pod monumentálnym dubom v historickej Zechenterovej záhrade sa 8. septembra 2015 konal už tretí workshop Lesnej pedagogiky určený 69 deťom zo Základnej školy pre žiakov so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice. Začiatok stretnutia sa niesol v duchu rozpomínania sa na Medzinárodný rok pôdy a znenie lesníckeho pozdravu, na ktorý deti nezabudli a tak mohli spoločne s lesnými pedagógmi zo Zvolena zvolať “Lesu zdar!“ Les a voda v rôznych jej podobách spolu úzko súvisia, o čom sa presvedčili všetci účastníci workshopu pri spájaní odborných pojmov s obrázkami. Zaujímavé bolo i počúvanie príbehu o putovaní jednej vodnej kvapky, ktorá sa môže objaviť v oblakoch, daždi, snehu, námraze, hmle alebo aj ako súčasť krajiny – v riekach, jazerách, ktoré deti vkladali aj do slepej mapy Slovenska vo forme modrých stužiek. Voda je však najdôležitejšou súčasťou živých organizmov, nachádza sa i v listoch stromov, kde vďaka obsahu zeleného farbiva chlorofylu dokáže poslúžiť ako zelená farbička a možno ňou tak vymaľovať napríklad obrázok žabky. Pre ľudí je voda každodennou zložkou potravy, zdrojom hygieny a v centre záujmu je i pri predpovedi počasia. Čo však znamená, keď meteorológ predpovedá, že padne 1 mm zrážok? Je potrebné vziať si von so sebou dáždnik? Deti mali možno vidieť názornú ukážku, ktorá ilustrovala prepočet 1 mm zrážky na plochu 1 m2 a zároveň si zostrojili z plastových fliaš jednoduché zrážkomery, ktoré si umiestnia v areály svojej školy pod stromami, pri kríkoch a na voľnej ploche. Následne pri najbližšom daždi zistia, koľko mm vody napršalo na jednotlivých stanovištiach. Aby však tej vedy okolo vody nebolo veľa :), pripravili si lesní pedagógovia pre kremnické deti súťaž. Pri vodnom maratóne sa žiaci výborne zabavili a behom počas napĺňaní svojich zrážkomerov aj zahriali. Nadobudnuté vedomosti o vode a jej kolobehu si deti preverili prostredníctvom pracovných listov a tabuliek Logico Picolo. Posledným bodom programu bola reťaz reflexií, ktorou deti vyjadrili, čo sa im páčilo v na workshope najviac. Potom sa už mohli tešiť na ďalšie stretnutie s lesnými pedagógmi a zo zaujímavej odmeny – zelenej guličky, v ktorej bol ukrytý pršiplášť – no a aj ten súvisí s vodou!
Ing. Veronika Jaloviarová
lesná pedagogička NLC – ÚLPV Zvolen
4. workshop lesnej pedagogiky – Vodohospodársky audit
Lesné pedagogičky zo Zvolena a žiaci druhého stupňa ZŠ pre žiakov so sluchovým postihnutím internátna Viliama Gaňu z Kremnice sa 20. novembra 2015 spoločne stretli už po štvrtý krát.
Keďže deti už mali nejaké poznatky o vode a lese, bolo na čom stavať a tak sa po úvodnej zahrievacej aktivite so šatkou Bambino toto stretnutie zameralo na prieskum spotreby vody alebo tzv. vodohospodársky audit na škole. Po objasnení pojmov ako páková batéria, kohútiková batéria, dvojpolohový splachovač, zadržiavacie nádoby, či po prieskume počtu jednotlivých objektov v priestoroch školy sme spoločne prišli na to, že priemerná denná spotreba vody jedného žiaka za deň pre vybrané činnosti (umývanie rúk, zubov, sprchovanie, kúpanie, splachovanie a iné) je približne 100 l vody. Je to veľa alebo málo? Pre porovnanie môžeme uviesť celkové čerpanie vody v regióne Afriky, ktoré je 650 litrov na osobu na deň, v Európe je to až 1 500 l, v Severnej Amerike dokonca 4 320 l vody. Môžem ja ako žiak základnej školy prispieť k tomu, aby som vodou šetril? Toto bola otázka, nad ktorou sa deti zamýšľali spoločne a hľadali možné riešenia.
Druhá časť workshopu sa venovala úlohe machu v lesnom ekosystéme vo vzťahu k vode. Žiakov zaujali obojstranné lupy, ktoré ich na chvíľu premenili na mladých výskumníkov, aby sa lepšie mohli pozrieť na štruktúru machu - voňavého koberca, mäkkého vankúša, lesnej špongieJ. Záver workshopu patril lesnej abecede na tému Les a voda, a rozdávaniu odmien, z čoho samozrejme najväčšiu radosť mali deti.
Projekt “Naučme sa environmentálne myslieť a konať v prospech všetkých“ sa oficiálne ukončí vo februári 2016 slávnostným programom a prehliadkou objektov vytvorených v areáli školy. My však veríme, že aj aktivity lesnej pedagogiky realizované počas štyroch workshopov prispeli k budovaniu environmentálneho povedomia u detí tejto základnej školy, aby sa ich „lokálne myslenie prejavilo aj v globálnom konaní“!
Ing. Veronika Jaloviarová
lesná pedagogička NLC – ÚLPV Zvolen